Juryrapport 2016

De uitslag is bekend! Hieronder kunt u het juryrapport lezen.

Juryrapport Herengracht Industrie Prijs 2016

De jury was blij met het hoge aantal van ruim 200 inzendingen, waarbij alle categorieën interieurontwerp goed waren vertegenwoordigd. Bovendien was de kwaliteit van de inzendingen hoog: er gebeurt veel op het gebied van interieurontwerp in Nederland. De diversiteit in stijlen en schaalgrootte was enorm: van uitbundige en veelzijdige projecten die duizenden vierkante meters beslaan en waarin niet één ruimte op de andere lijkt, tot sobere, weldoordachte interieurs in slechts één enkele ruimte. De jury was ook aangenaam verrast door de geografische spreiding van de inzendingen: hoewel een aanzienlijk aantal van de projecten zich in Amsterdam bevindt, gebeurt er uiteraard ook in alle andere delen van het land veel op het gebied van interieurs. En hoewel de jury bij verschillende projecten een deja-vu gevoel had, was de getoonde originaliteit regelmatig ook verrassend groot: de creativiteit van de Nederlandse interieurontwerpers lijkt soms onbegrensd. Aan de jury de taak om uit alle inzendingen vijf projecten te nomineren op grond van de gestelde criteria: authenticiteit, originaliteit, kwaliteit, innovatie én avontuur. Na een eerste ronde waarbij elk jurylid zijn of haar tien favoriete interieurs koos, ging de jury aan de slag om uit deze selectie te komen tot vijf nominaties. Geen eenvoudige taak, want de leden benoemden samen in totaal 35 favorieten. De overlap was dus klein en de meningen liepen soms sterk uiteen: zo was er de nodige discussie over waar de architectuur van een gebouw ophoudt en het interieur begint: een scheidslijn die lang niet altijd duidelijk is. En waarbij een aantal favorieten de shortlist niet haalde omdat het interieur grotendeels door de architectuur is bepaald. Ook de vraag of een inzending echt een interieur of meer een ‘experience’ betrof werd aan de orde gesteld. De jury kwam niettemin tot een shortlist van vijf interieurs die het beste aan de gestelde criteria leken te voldoen en die het meest nieuwsgierig maakten. Vijf inzendingen, verspreid over het hele land, met sterk verschillende schalen en karakters: een museum, een schouwburg, een restaurant, een intensive care afdeling en een winkel. Gezamenlijk werden de genomineerde locaties bezocht en bekeken.

 

Het Nationaal Militair Museum door Kosmann.dejong exhibition architects is gevestigd op de plek in Soesterberg waar in 1913 de Luchtvaartafdeling van de Koninklijke Landmacht werd opgericht. In een imposant gebouw met een zwart stalen frame en volledig glazen façade van Felix Claus Dick van Wageningen Architecten neemt het ontwerp van Kosmann.dejong de bezoeker mee in de wereld van de krijgsmacht. Het museum toont een unieke collectie kleine en grote objecten, die in het ontwerp op een aantrekkelijke en overzichtelijke manier zijn gepresenteerd – geen eenvoudige opgave, want de objecten variëren van kleine medailles tot echte tanks en straaljagers. Daarnaast zijn er tal van interactieve presentaties, films, games en animaties die de aangrijpende verhalen van de wereld van krijgsmacht en oorlog vertellen, met veel aandacht voor de jeugd. De jury was ervan onder de indruk hoe Kosmann.dejong erin is geslaagd om in deze ‘Mies van der Rohe-achtige doos’ in feite een veelheid aan interieurs van een grote diversiteit in sfeer en karakter te creëren, en daarbij heldere verhaallijnen en looproutes wist te realiseren. Ook de manier waarop historische onderwerpen op eigentijdse wijze worden gepresenteerd is indrukwekkend.

 

Schouwburg de Kampanje in Den Helder door Van dongen-koschuch architects and planners is gevestigd in de voormalige Rijkswerf Willemsoord, dat door de architecten met veel respect voor de originele architectuur is getransformeerd tot een bruisend cultureel hart van de stad. De Kampanje geeft niet alleen een belangrijke culturele impuls aan Den Helder, maar maakt ook het 170 jaar lang afgesloten maritieme complex weer publiek toegankelijk. De jury kon waarderen hoe het karakter van de monumentale hallen bij alle toevoegingen en aanpassingen bewaard is gebleven, onder meer door de toepassing van veel glas – wat ook bijdraagt aan een ander belangrijk aspect van het theater: zien en gezien worden. Indrukwekkend is bijvoorbeeld de grote zaal – geheel uitgevoerd in glas en afsluitbaar met metershoge verschuifbare panelen in eikenhout. Hoogwaardige materialen contrasteren mooi met de oorspronkelijke gebouwen en dragen bij aan de warme sfeer in De Kampanje, die theaterbezoek tot een echt feest maakt.

 

Restaurant The Roast Room in Amsterdam van interieurarchitect Studio Modijefsky en ontwerpstudio Studio Molen heeft een vanzelfsprekend interieur, dat bijna aanvoelt alsof het niet ontworpen is en on-Nederlands aandoet. De bars en eetruimtes op de twee verdiepingen van het restaurant zijn ingericht met een hoog ambitieniveau en in verschillende stijlen, waarbij de ontwerpers er met veel aandacht voor detail in zijn geslaagd toch één geheel te smeden. Vrijwel alle onderdelen van The Roast Room zijn met de hand gemaakt en van hoge kwaliteit: het ambachtelijke karakter van het restaurant wordt zo weerspiegeld in het interieur. De grote openheid draagt bij aan de aangename sfeer en nodigt uit tot samenzijn en sociale interactie – naast eten een ander belangrijk aspect van een restaurant.

 

Bij het ontwerp van de Intensive Care afdeling van het Bravis ziekenhuis in Roosendaal door Mas architectuur in samenwerking met Lies Willers was stressreductie bij zowel de patiënten als het verplegend personeel het leidend thema. Voor de eerste groep zijn veel zachte elementen aan het interieur toegevoegd, zoals ronde vormen, warme materialen en een geavanceerd lichtplan. Zaken die belangrijk zijn voor het herstel van de patiënten, net als rust, een prikkelarme omgeving en het feit dat ze zoveel mogelijk hun eigen regie houden in de IC – door bijvoorbeeld zelf de positie van hun bed te kunnen bepalen. Omwille van de rust voor de patiënten en het gemak voor het verplegend personeel gebeurt de bevoorrading van de kamers geheel buitenlangs, net als die van de wachtpost – zodat de verpleegkundigen steeds ongehinderd door kunnen werken. Ook zijn overal korte looplijnen en is door het gebruik van veel glas transparantie en overzicht gecreëerd. De jury was getroffen door de grote gedrevenheid van de opdrachtgever, die eerst andere IC’s bestudeerde – vooral om te zien hoe het niet moet – en al vanaf het begin de dialoog aanging met alle betrokken partijen. De stem van de patiënten en het verplegend personeel speelde een grote rol, waardoor men erin is geslaagd een vernieuwend ontwerp en een baanbrekende aanpak te combineren.

 

Het contrast tussen de IC en het House of Smart in Eindhoven door Maurice Mentjens kon niet groter zijn: voor deze smartshop maakte Mentjens een interieur dat is geïnspireerd op het menselijk brein met al z’n vertakte zenuwstelsels – niet in de laatste plaats omdat Eindhoven ook hèt technologisch centrum van Nederland is. Hij ging dus uit van de ‘genius loci’, de lokale context die voor Mentjens vaker bron van inspiratie is. Het gehele interieur van het House of Smart wordt bepaald door een wirwar van grijze houten balkjes, die zowel een abstractie vormen van het brein als drager zijn van de producten in de smartshop. Daarnaast vormen ze een tegenstelling tussen rationeel denken en de psychedelische ervaringen als gevolg van geestverruimende middelen. Het interieur van het House of Smart – in feite één groot, fraai afgewerkt meubel – _blijft je lang bij, te meer omdat je hier niet direct hoogwaardige vormgeving verwacht. Daarnaast blijkt een bescheiden budget geen belemmering voor een opmerkelijk statement en dat is in deze context verfrissend.

 

Alle genomineerde projecten beantwoordden volgens de jury aan de gestelde criteria. Ze koos uiteindelijk voor de inzending die het meest getuigt van eigenzinnigheid, lef en schoonheid:

 

Het House of Smart door Maurice Mentjens.